MONTRÉAL - Air Canada (TSX:AC.B) a amélioré sa performance financière au troisième trimestre, surpassant les attentes des analystes grâce à un niveau record de vols, des coûts plus bas et des gains de change.

Le bénéfice net du transporteur canadien s'est établi à 429 millions $ pour cette période, soit un bénéfice dilué de 1,54 $ par action. Au trimestre correspondant de l'exercice précédent, Air Canada avait enregistré une perte nette de 124 millions $, soit une perte diluée de 45 cents par action.

Le bénéfice net ajusté était de 230 millions $ ou de 82 cents par action, contre 193 millions $ et 68 cents par action lors au troisième trimestre de 2011.

Des analystes s'attendaient à un bénéfice net ajusté de 70 cents par action, selon des estimés de Thomson Reuters.

Selon la société établie à Montréal, cette amélioration du bénéfice net est en grande partie attribuable à des gains de change favorables d'un trimestre à l'autre.

«Je suis extrêmement satisfait de ces résultats, particulièrement en vue des défis auxquels nous avons fait face lors des deux premiers trimestres de cette année et de la conjoncture économique difficile qui se poursuit à travers le monde», a déclaré le président et chef de la direction, Calin Rovinescu, lors d'une conférence téléphonique.

«Le facteur de charge record et le fort recouvrement des recettes après les conflits de travail et la fermeture d'Aveos plus tôt cette année reflètent la résilience de notre marque, notre capacité de gestion des revenus et un excellent travail de notre équipe de leadership», a-t-il ajouté.

Il a également souligné que les lignes transpacifiques avaient continué d'afficher une performance particulièrement forte durant le troisième trimestre.

Les revenus d'Air Canada ont augmenté de 2,6 pour cent à 3,3 milliards $ et les revenus générés par les passagers ont crû de 3,1 pour cent à cause de prix et de trafic plus élevés.

Les avions du transporteur étaient occupés à 86,3 pour cent pendant le trimestre, un record. Les routes du pacifique, particulièrement celles vers la Chine et le Japon, ont particulièrement bien performé, avec des revenus en hausse de 13,9 pour cent.

Les coûts de la compagnie, excluant le carburant et Vacances Air Canada, ont augmenté de 1,6 pour cent, conformément à ce que la compagnie avait prévu en août.

Cameron Doersken de Financière Banque Nationale a souligné dans un rapport qu'Air Canada était sous la pression des concurrents Porter et WestJet sur des trajets courts en Ontario et vers New York.

Air Canada est la compagnie aérienne la plus importante au pays et la 15e plus grande au monde. Elle dessert plus de 175 destinations sur cinq continents et transporte plus de 32 millions de passagers par année.

Le transporteur entend dévoiler prochainement des détails sur le lancement d'un transporteur spécialisé à moindres coûts dans le voyage d'agrément vers l'Europe et les Caraïbes.

La compagnie a aussi ajouté plusieurs vols régionaux dans l'ouest du Canada pour contrer la concurrence du transporteur à bas coûts WestJet (TSX:WJA), qui se prépare à lancer des vols régionaux sous une bannière qui s'appellera Encore.

En vertu d'une entente conclue avec le commissaire de la concurrence du Canada, le transporteur compte également mettre en oeuvre une coentreprise transfrontalière entre le Canada et les États-Unis avec United Airlines.

À la Bourse de Toronto, l'action d'Air Canada gagnait jeudi deux cents, ou un peu plus d'un pour cent, à 1,91 $.

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  • Air Canada's Labour Problems

  • June 2011: Ground Workers Strike

    About 3,800 customer sales and service representatives represented by the Canadian Auto Workers union held a three-day strike in June. They reached a deal with company just hours after the federal government introduced a bill seeking to legislate them back to work. At issue was employee pensions. The airline proposed new hires would receive defined contribution pension plans instead of the defined benefit plans current employees have. Ground workers ratified a new contract that leaves pensions alone, but negotiations continue over their future shape. -- <em>The Canadian Press</em>

  • Sept./Oct. 2011: Flight Attendants

    Air Canada's 6,800 flight attendants voted 98 per cent in favour of a strike action in September, rejecting a contract the Canadian Union of Public Employees had negotiated with the airline. At issue, once again, was pensions -- Air Canada had proposed that new hires would receive defined contribution pensions plans instead of the defined benefits plans flight attendants currently receive. CUPE and the airline negotiated a second deal in October, and flight attendants rejected it again -- this time by a more narrow 65 per cent. The federal government intervened again, sending the dispute to an arbitrator, who imposed the second agreement hammered out between the union and the airline. -- <em>Canadian Press files</em>

  • March 2012: Pilots, Mechanics Lockout Averted

    Air Canada's pilots and ground technicians were set to walk off the job just in time for March break when Air Canada threatened to do it for them and lock them out. For the third time in less than a year, the federal government intervened, passing back-to-work legislation and sending the matter to the industrial relations board. Prime Minister Stephen Harper defended the government's repeated use of back-to-work laws to prevent Air Canada strikes and lockouts, saying the airline is crucial to Canada's economy and cannot be allowed to stop operating, especially during a high travel season. -- <em>Canadian Press files</em>

  • March 2012: Protests Against Aveos Layoffs

    Days after a pilots' and machinists' strike was averted, Aveos, an Air Canada maintenance contractor, announced it was shutting plants in Montreal, Vancouver and Winnipeg laying off 2,400 employees. Some 200 employees in Montreal blocked access to the Air Canada building at Montreal's Pierre Elliott Trudeau building on Monday March 19, 2011. -- <em>Canadian Press files</em>

  • March 2012: Pilots Mysteriously Sick After Dispute

    Days after Labour Minister Lisa Raitt used legislation to prevent a walkoff or lockout of Air Canada pilots, the airline was hit with a flurry of delays and cancellations as an unusually high number of pilots called in sick to Montreal's Trudeau airport. The airline clearly suspects the move may have been some kind of covert labour action, as it has filed a complaint about the incident with the labour relations board. -- <em>Canadian Press files</em>

  • March 2012: Wildcat Strike

    A ground crew wildcat strike disrupted Air Canada's operations at Pearson Airport on Friday, March 23, 2012, after the airline reportedly fired three workers who had followed Labour Minister Lisa Raitt through the airport, heckling her. When ground workers walked off the job in protest, the airline reportedly fired 37 of them, causing further job walkoffs. The labour relations board eventually put a stop to the protests and reinstated the 37 fired workers, but not before the strikes had spread, briefly, to airports in Montreal and Vancouver.

  • April 2012: 'Sick-Out' Strikes Pearson

    A month after pilots in Toronto and Montreal called in sick en masse, prompting flight cancellations, the same thing appeared to happen again, as a "sick-out" by pilots hit Toronto's Pearson Airport. At least 60 flights were cancelled the morning the apparent job action hit. The Air Canada Pilots Association distanced itself from the action, saying it wasn't sanctioned by them. Air Canada described the sick-out as "illegal." Photo: Chris Bouchard, whose flight to Calgary was cancelled upon his arrival, checks flight times at Toronto Pearson Airport on Friday, April 13, 2012. (THE CANADIAN PRESS/Michelle Siu)

  • July 2012: Arbitrator Sides With Airline

    Air Canada pilots lost their monumental labour battle with the airline when an arbitrator, appointed by the government after back-to-work legislation, sided with the airline. The decision sent Air Canada stock higher on the expectation the decision would pave the way for a discount Air Canada airline brand, but left the company's pilots angry and disillusioned.